jempiesomsagt

Jag vill också se bra ut naken

Publicerad 2016-01-13 10:44:00 i Allmänt,

Snacka om kontraster: för en vecka sen låg jag halvnäck och östes upp och ner på stranden av starka vågor på Oahu, Hawaii. Idag kämpade jag mig runt i snö och 6 minusgrader i skogen i lager-på-lager-kläder. Ull närmast.
Jag har längtat efter mina rundor, så det gjorde inget. Men att dessa två klimatförhållanden kan existera samtidigt i ens liv, det är märkligt. 
Jag har efter att ha haft en jättejättelång period med enbart raska promenader och absolut noll lust för annan träning, blivit supersugen på att börja springa igen. Jag är en sån extrem periodare när det kommer till löpning, men nu är jag på igen. Som alltid när jag ska börja springa måste jag börja så där väldigt långsamt, nästan så att folk höjer på ögonbrynen och ba "seriöst, klarar du inte mer eller är du bara dum i huvudet?". Jag använder mig nämligen av Jonas Coltings metod och min bibel "Jag vill ju bara se bra ut naken" som kom för ett helt gäng år sedan, men som hjälpt mig massa gånger. Det går ut på att ta bort alla gamla jobbiga löparmardrömskänslor som skolan orsakade, när man skulle ut i spåret och orka flera kilometer utan att någonsin i sitt liv tagit ett löpsteg. Det går helt enkelt inte. De enda som klarade det var ju fotbollsbarnen, men jag som var halvknapp gymnast en gång i veckan fick ju lungkollaps och kom sist in i mål varje gång. Skit i att pressa er när det kommer till detta gott folk. Spring vänligt mot kroppen för fan. Så här gör man enligt Jonas Colting och boken jag nämnde.
 
Du tar tio veckor och springer enligt följande schema, ca 2-3 gånger per vecka:
 
Vecka 1: Gå 9 minuter, jogga 1 x 2
Vecka 2: Gå 8 minuter, jogga 2 x2
Vecka 3: Gå 7 minuter, jogga 3 x2
Vecka 4: Gå 6 minuter, jogga 4 x2
Vecka 5: Gå 5 minuter, jogga 5 x2
Vecka 6: Gå 4 minuter, jogga 6 x2
Vecka 7: Gå 3 minuter, jogga 7 x2
Vecka 8: Gå 2 minuter, jogga 8 x2
Vecka 9: Gå 1 minut, jogga 9 x2
Vecka 10: Finalveckan eller veckan som är början på ditt nya liv: JOGGA 20 MINUTER I STRÄCK. 
 
När du kommit så långt har du alla förutsättningar att fortsätta hur långt som helst, kan du jogga i 20 minuter utan att hosta lungorna ur dig eller på annat sätt vara nära döden, så klarar du mer och mer. För några år sedan när jag och Robin körde detta seriöst, så slutade det med att jag sprang 60 minuter i sträck, ingen koll på sträckan eftersom inte Runkeeper existerade än, åtminstone inte i mitt liv - och sen blev jag gravid. Och efter det har det varit upp och ner, av och på, till och från. Jag har fött ungar då och då och då blir det ju naturligt uppehåll här och där, men nu så. Nu är jag springsugen igen och kör för fullt på vecka 1. Tummen upp för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempie

Okänd och fattig mångsysslare.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela